Nina ter Beek
PLEEGZORGBEGELEIDER
"Ik heb oorspronkelijk pedagogiek gestudeerd en ervaring opgedaan in zowel non-profit als commerciële sectoren. Een manager die mij kende uit de kerk, vroeg me om pleegouders te werven en zo begon ik mijn carrière bij Timon. Al snel werd duidelijk dat ik meer wilde weten over pleegzorg. Als je pleegouders wil werven, moet je ook echt de verhalen van pleegzorg kennen. Door al deze verhalen besloot ik een volgende stap te willen zetten. Ik behaalde mijn SKJ-registratie en werd naast mijn werk als werver ook pleegzorgbegeleider."
Voor Nina is het van belang om een verschil te maken in de levens van de gezinnen en kinderen die ze begeleidt. "Dit werk gaat nooit over onbelangrijke zaken. Ik heb soms echt dagen dat ik thuis kom en dat ik dan denk, wauw, ik heb gewoon echt een gave baan. Tuurlijk lijken sommige aspecten wat onbenullig, zoals het regelen van een slaapbank. Dat zijn praktische zaken, maar als je kijkt waar het precies over gaat, dan gaat het om de dynamiek in een gezin. Door te praten en soms praktische hulp te bieden kun je soms iets heel essentieels veranderen in de levens van de kinderen en hun gezin. Er komt een bepaalde rust terug en dat is gewoon magisch."
Iedere baan heeft ook zijn uitdagingen, waaronder ook deze baan. Nina vertelt: "Soms kom je heel gemotiveerd binnen bij een gezin. Je gaat met ze aan de slag en werkt samen met hun aan de problemen die er zijn. Het lijkt beter te gaan, maar dan zijn we een jaar verder en zie je weer de oude patronen terugkomen. Voor je gevoel ben je dan gewoon terug bij af en daar moet je je dan even overheen zetten. Dat is soms lastig, maar je moet gewoon even omdenken. Ik probeer de problemen anders aan te pakken dan we tot nu toe hebben gedaan om zo samen met de gezinnen en kinderen toch weer stapjes vooruit te gaan zetten.
Eén van de meest waardevolle aspecten van mijn werk is dat ik echt naast de gezinnen en kinderen mag staan. Als pleegzorgbegeleider heb ik de kans om langdurige relaties op te bouwen en samen met de gezinnen op te trekken. Het is bijzonder om kinderen en gezinnen te begeleiden en te zien ontwikkelen, soms al zeven jaar lang. Deze langdurige betrokkenheid, gecombineerd met het intensieve samenwerken met de gezinnen, maakt mijn werk niet alleen betekenisvol, maar ook ontzettend vervullend."
Het team is uniek vanwege de multidisciplinaire samenwerking in de wijk. Dit betekent dat verschillende experts zoals psychologen, orthopedagogen, ambulant gezinsbehandelaren, psychiaters en vaktherapeuten samenkomen in één team. Deze aanpak zorgt ervoor dat bijna alle vragen en problemen van kinderen binnen het team kunnen worden behandeld. Daarnaast is er een warme en zorgzame sfeer binnen het team, waarbij iedereen respectvol met elkaar omgaat en elkaar ondersteunt. Een bijzonder aspect van het team is de gezamenlijke lunch. Elke dag wordt er uitgebreid geluncht, waarbij teamleden samen boodschappen doen en om de beurt de lunch verzorgen, en waar je welkom maar vrij bent om hier wel of niet aan mee te doen. Dit initiatief bevordert de teamgeest en zorgt voor een gezellige en hechte werkomgeving. Deze combinatie van expertise, samenwerking, een positieve teamdynamiek en gezamenlijke lunches maakt het team van Spoor030 bijzonder en effectief.
"Als teammanager probeer ik betrokken en toegankelijk te zijn voor mijn team. Het is voor mij belangrijk dat mijn team de best mogelijke hulp biedt aan gezinnen. Laagdrempeligheid en benaderbaarheid staan centraal in mijn aanpak, zodat teamleden altijd terecht kunnen met hun vragen. Regelmatige bijeenkomsten helpen ons om te bespreken hoe het gaat en waar we tegenaan lopen. De positieve sfeer en energie binnen het team waardeer ik enorm. Iedereen moet zich gezien en ondersteund voelen, en zelfstandigheid en persoonlijke ontwikkeling worden aangemoedigd."
Loes van kan
teammanager | Spoor030 in Utrecht
De pleegzorgmedewerkers werken allemaal op één locatie in Overvecht, wat de grootste locatie is van Spoor 030. Deze locatie bevindt zich midden in de wijk.
Er is ook een stilteruimte beschikbaar waar medewerkers rustiger kunnen werken, met minder geklets en inloop om hen heen.
De locatie heeft tien spreekkamers die zijn ingericht als kleine huiskamertjes. Deze kamers worden gebruikt voor ontmoetingen tussen ouders en kinderen binnen de pleegzorg.
Teamleden kunnen ervoor kiezen om een kantoordag te houden voor administratieve taken, wat flexibiliteit biedt in hun werkschema.
Boven in de locatie is er een grote kantoortuin waar ongeveer vijftig mensen werken. Niet iedereen is tegelijkertijd aanwezig, maar op drukke dagen is het een gezellige boel.
Er heerst een hoge mate van collegialiteit en betrokkenheid op de locatie.
Bij een 36-urige werkweek kun je rekenen op:
💰 Een aantrekkelijk bruto maandsalaris volgens de cao Jeugdzorg (schaal 9) van € 3191,69 tot € 4766,96, afhankelijk van je kennis en ervaring.
📅 Een jaarcontract van 24 tot 36 uur per week. Bevalt het goed? Dan zetten we dit contract om in een vast dienstverband!
🌴 25 vakantiedagen om heerlijk te ontspannen, plus 8% vakantiegeld en reiskostenvergoeding. Tijd om die droomreis te plannen!
🎁 Een eindejaarsuitkering van 8,3% van je bruto jaarsalaris. Een mooie bonus om het jaar mee af te sluiten!
🌟 Een eigen coach die jou helpt met je persoonlijke doelstellingen en ontwikkeling. Samen werken aan jouw groei!
Solliciteer direct of neem contact op als je vragen hebt. Ontdek wat werk dat raakt voor jou kan betekenen bij Timon.